Anul 2010 a fost pentru administrația orădeană unul al lansării construcției de poduri. În prezent, în Oradea, se află patru poduri în execuție, iar construcția sau reabilitarea altor două este prevăzută pentru acest an.
Între două nu te plouă
Demararea lucrărilor la cele patru poduri aflate în construcție în Oradea a avut loc abia spre finele anului 2010. Primul șantier a fost deschis pe la sfârșitul lunii septembrie 2010, lângă Podul Densusianu. Aici Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a inițiat un proiect de dublare a actualului pod. Valoarea investiției se ridică la 9.723.026 lei, fără TVA, firma selectată să ducă la bun sfârșit proiectul fiind Selina. Lucrările au început pe malul drept cu primele forări de probă, care s-au executat la o adâncime de 20, respectiv 22 de metri. Proiectul prevede montarea la capete a două culei cu câte trei coloane, iar partea centrală a podului va fi susținută de trei pile, cu câte 4 coloane. Arcul va avea o lungime de 173 de metri, cele două benzi de circulație sunt proiectate la o lățime de 7,8 m, la care se adaugă 1,5 m pentru trotuar. Vor fi montate grinzi prefabricate de 30 m lungime, monolitizate prin plăci de suprabetonare. Distanța dintre cele două poduri va fi de 4 m. În ce privește podul actual, acesta ar urma să fie complet reabilitat după finalizarea lucrărilor la cel nou. Astfel, în zonă Crișul Repede va putea fi traversat pe 4 benzi, chiar dacă acestea vor fi dispuse pe două poduri apropiate.
Pod CFR langa Anl Stefan cel Mare
Podul Sovata, azi îl sapi și mâine-i gata
Câteva zile mai târziu, cinci sute de metri în amonte, municipalitatea a decis sacrificarea unei oaze de verdeață pentru a putea inaugura de ziua Oradiei, pe 12 octombrie 2011, un pod mult visat. Noua punte rutieră va face legătura între strada Oneștilor - Sovata - Fagului - Carpați - Dacia. Amenajarea acestuia se realizează la câțiva metri de actualul pod de pontoane, construcția fiind încredințată firmelor CCCF Drumuri și Poduri Timișoara, în asociere cu SC Ecotera SRL. Valoarea contractului de execuție se ridică la 11.850.530,21 lei, fără TVA. Lucrările au demarat cu spargerea digurilor celor două maluri. Apoi, în albia râului, atât pe malul drept, cât și pe cel stâng s-a amenajat câte o platformă temporară din balast în lungime de 35 metri. Firma are în grafic forarea coloanelor la o adâncime de 20 de metri. De asemenea, executantul și-a propus turnarea radierelor de la elevații. Proiectul mai prevede montarea a două culei pe maluri, respectiv a două elevații. Suprastructura reprezintă o grindă continuă, cu tablier metalic și placă de beton armat. Calea podului este alcătuită dintr-o parte carosabilă de 7 m, cu două benzi de circulație, trotuare pietonale, fiecare de 1,5 m, respectiv două piste pentru bicicliști, de 1,2 m fiecare.Tablierul mixt va fi asamblat pe mal și apoi se va face riparea acestuia. Acest tablier are aproximativ 320 de tone.
Pod Sovata
Puntea suspinelor
La finele lunii octombrie, au demarat și lucrările la un nou pod peste Peța, în zona străzii Vaporului. Acest pod va face legătura între zona 22 Decembrie și șoseua de centură, respectiv str. Vaporului - str. Toamnei - Cimitirul Municipal Rulikovski - str. Atelierelor - str. Nojoridului. Lucrările sunt executate de firma Asfamixt, care mai efectuează în baza contractului încheiat cu Primăria Oradea și amenajarea străzii Toamnei pe o lungime de 2,2 km. Investiția se ridică la 4.694.926 de lei, durata de execuție a lucrărilor este de 6 luni de la predarea amplasamentului care a avut loc pe 17 decembrie 2010. Până acum s-a turnat fundația la cele două culei pe care se va sprijini podul, au fost montați cuzineții peste fundația de beton, respectiv a fost montată structura metalică, o tablă din oțel galvanizat. "Peste această structură metalică se așază timpanele, care sunt niște cofraje ce vor fi umplute cu material granular. Dacă vremea ar fi favorabilă, podul ar fi gata într-o lună și jumătate. Săptămâna aceasta vremea este bună, dar săptămâna viitoare temperaturile iar vor scădea", ne-a declarat ing. Roman Costa, Afamixt. În ce privește lucrările la strada Toamnei, până în acest moment s-a realizat introducerea rețelelor de apă și canalizare menajeră. Urmează să fie finalizate lucrările la canalizarea pluvială, după care se va trece la așternerea stratului de balast, balast stabilizat, bordurile, respectiv 2-3 straturi de asfalt. Lucrările ar urma să fie finalizate abia în lunile iunie-iulie a.c.
În căutarea stratului de marnă
Cel de-al patrulea pod în construcție în Oradea este amplasat pe strada Traian Blajovici în fața intrării în Piața de Vechituri din Ioșia. Până la finalizarea construcției noului pod a fost realizată o pasarelă pietonală în dreptul Abatorului, care să asigure temporar accesul pietonilor în Piața Obor. Podul va avea două benzi de circulație, câte una pe sens, și trotuare pe ambele sensuri de circulație. Totodată, podul va avea lungimea de 20,35 m, iar lățimea totală va fi de 13,30 m. Podul se va construi pe o structură metalică sub formă de arc, sprijinită pe o fundație din beton. Trotuarele se vor încadra spre exterior de grinda de coronament cu secțiunea de 50x50 cm, realizată din beton armat. Trotuarele se vor executa cu o structură ușoară, alcătuită dintr-o îmbrăcăminte din beton asfaltic. Ca lucrări auxiliare, s-au prevăzut scări pe ambele părți, pentru accesul la revizia infrastructurilor, iar în zona podului, pe circa 50 de metri, albia va fi consolidată cu dale din beton. Executantul lucrărilor este SC Drumuri Bihor SA, valoarea lucrărilor fiind de 368.009 de lei cu TVA, iar durata de execuție este de 90 de zile. Din păcate, construcția a debutat cu stângul. Lucrările care nu bine au început de câteva săptămâni au trebuit întrerupte din cauza calității solului. "Sâmbătă am fost convocați la fața locului pentru a constata unele probleme cu terenul de fundare. Am chemat proiectantul, pământul este moale și nu poate încastra fundația", a declarat Leontin Pătcaș, șef Serviciu Drumuri și Poduri din cadrul Direcției Tehnice - Primăria Oradea.
Modificare de proiect, extremă urgență
Luni, o nouă comisie de lucru s-a prezentat la fața locului pentru a analiza situația existentă. "La o adâncime de 3,5 m nu am dat de stratul de marnă. Toată Ioșia are un sol nisipos, cu balast. O fundație se face pe un teren sigur. S-a solicitat proiectantului să realizeze studiul geo care să indice adâncimea stratului de marnă. Proiect Bihor deține un utilaj de forare care poate, în 2-3 zile, să indice foarte rapid care este adâncimea optimă pentru fundație. Va trebui modificat proiectul tehnic", ne-a precizat ing. Dorel Crăciun, director Drumuri Bihor. În continuarea podului, se amenajează și noul drum care va trece prin Piața Obor și va ajunge la Galeriile Real.
Calea ferată va putea fi traversată?
În acest an, municipalitatea își propune să mai amenajeze un pasaj, cel spre cartierul Iorga, visavis cu blocurile ANL de pe Bulevardul Ștefan cel Mare. Luna trecută, a fost întocmit raportul de atribuire a contractului de achiziție publică. Au fost depuse două oferte, cea a firmei Abed Nego și cea a SC Drumuri Bihor. Oferta firmei SC Drumuri Bihor a fost declarată inacceptabilă, iar în final contractul, în valoare de 2.696.244 lei, a fost atribuit firmei Abed Nego. Termenul de execuție este de 60 de zile de la predarea amplasamentului, în prealabil firma având la dispoziție 30 de zile pentru predarea proiectului tehnic. După reabilitare partea carosabilă va avea două benzi în lungime de 33 m și 14 m lățime, și două trotuare pentru circulația pietonală de 1,5 m fiecare.
De asemenea, pe lângă aceste investiții din bani pulbici, în zona Dragoș Vodă, un investitor privat s-a angajat să construiască un al cincilea pod peste Crișul Repede.
Sursa: Crisana.ro